Výroční zpráva o činnosti školy
za školní rok 2007/2008
OBSAH
1. Základní údaje o škole......................................................................................................... 2
1.1 Škola........................................................................................................................... 2
1.2 Zřizovatel..................................................................................................................... 2
1.3 Součásti školy.............................................................................................................. 2
1.4 Základní údaje o součástech školy................................................................................ 2
1.5 Materiálně-technické podmínky školy........................................................................... 3
1.5.1 Objekty................................................................................................................ 3
1.5.2. Mobiliář a pomůcky.................................................................................................... 6
1.5.3. Provozní technika....................................................................................................... 7
1.6 Údaje o školské radě.......................................................................................................... 7
2 Přehled oborů základního vzdělávání a vzdělávací programy....................................................... 8
2.1 Přehled oborů základního vzdělávání................................................................................... 8
2.2 Vzdělávací programy.......................................................................................................... 8
3 Přehled pracovníků školy........................................................................................................... 8
3.1 Základní údaje o pracovnících školy.................................................................................... 8
3.2 Údaje o pedagogických pracovnících........................................................................... 8
3.3 Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků a aprobovanost ve výuce..................... 9
3.4 Pedagogičtí pracovníci podle věkové skladby................................................................ 9
3.5 Údaje o nepedagogických pracovnících........................................................................ 9
Stupeň vzdělání..................................................................................................................... 9
Poznámka............................................................................................................................ 9
4. Zápis k povinné školní docházce a přijímání žáků do středních škol................................. 10
4.1 Zápis k povinné školní docházce................................................................................. 10
4.2 Výsledky přijímacího řízení.......................................................................................... 10
5 Údaje o výsledcích vzdělávání žáků..................................................................................... 11
5.1 Přehled o výsledcích vzdělávání žáků na konci školního roku...................................... 11
5.1.1 Přehled o prospěchu........................................................................................... 11
5.1.2 Přehled o chování............................................................................................... 11
5.2 Údaje o zameškaných hodinách:........................................................................................ 11
5.3 Údaje o integrovaných žácích:........................................................................................... 11
5.4 Komentář k údajům o výsledcích výchovně-vzdělávacího procesu..................................... 12
5.4.1 Organizace výchovně-vzdělávacího procesu školy............................................... 12
5.4.2 Průběh a výsledky vzdělávání.............................................................................. 12
5.4.3 Materiální podpora výuky................................................................................... 13
5.4.4 Vyučovací formy a metody................................................................................. 13
5.4.5 Motivace žáků.................................................................................................... 14
5.4.6 Interakce a komunikace...................................................................................... 14
5.4.7 Hodnocení žáků.................................................................................................. 14
6. Údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) a ostatních pracovníků školy... 15
7. Údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti................................................................... 17
7.1 Spolupráce školy a dalších subjektů.................................................................................. 17
7.2 Údaje o významných aktivitách nad rámec standardní výuky.............................................. 17
7.2 Účast žáků školy v soutěžích............................................................................................. 17
7.2.1 Znalostní a kombinované soutěže....................................................................... 17
7.2.2. Sportovní soutěže............................................................................................... 18
8 Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí............................ 18
9 Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Státním zdravotním dozorem.................... 18
10 Jiné kontroly externích orgánů........................................................................................ 18
9 Základní údaje o hospodaření školy.................................................................................... 19
1. Základní údaje o škole |
|
1.1 Škola |
|
název školy |
Základní škola Skalná, okres Cheb |
adresa školy |
Sportovní 260, 351 34 Skalná |
právní forma |
příspěvková organizace |
IČO |
75006561 |
REDIZO |
600066452 |
IZO |
102052239 |
vedení školy |
ředitel: PaedDr. Stanislav Hercig, CSc. zástupce ředitele: Mgr. Irena Heczková |
kontakt |
tel.: +420 354 594 936 fax: není e-mail: zsskalna@volny.cz www: www.zsskalna.cz |
1.2 Zřizovatel |
|
název zřizovatele |
Město Skalná |
adresa zřizovatele |
Sportovní 9, 351 34 Skalná |
kontakt |
tel.: 354594920 fax: 354594975 e-mail: tajemnik@skalna.cz |
1.3 Součásti školy |
kapacita |
Základní škola |
270 žáků |
Školní družina |
50 žáků |
Školní jídelna ZŠ |
1.4 Základní údaje o součástech školy |
||||
Součást školy |
Počet tříd/ oddělení |
Počet dětí/ žáků |
Počet dětí/žáků na třídu |
Počet žáků na pedagoga |
1. stupeň ZŠ |
5 |
93 (43h/50d) |
18,6
|
18,6 |
2. stupeň ZŠ |
4 |
70 (27h/43d) |
17,5 |
11,67 |
Celkem ZŠ |
9 |
163 (70h/93d) |
|
|
Školní družina |
2 |
25?? |
|
|
Školní jídelna ZŠ |
x |
127 |
x |
x |
Přízemní montovaná dřevostavba propojená krytými průchody s hlavní budovou
Učebny |
4 |
Malá sborovna |
1 |
Aula |
1 |
Malý sklad |
3 |
Sociální zařízení – žáci |
2 |
Sociální zařízení – učitelé |
1 |
Šatny |
4 boxy |
Plynová kotelna |
1 |
Odpovídá době užívání – od roku 1984 – a době životnosti, která končí v roce 2015, což znamená, že se nároky na údržbu a obnovu zvyšují. V následujícím školním roce bude třeba adaptovat prostor pro výuku s interaktivní tabulí a instalovat datové rozvody školní počítačové sítě a instalovat zabezpečovací zařízení. Akutní se stává výměna oken, podlah ve třídách a obnova tapetování tříd.V horizontu 10 let je třeba počítat dalšími rekonstrukcemi s nákladem až 20 mil Kč
1. revize a opravy hromosvodů
2. obnova nátěrů opláštění budovy (dřevěné i plechové prvky, střešní plášť)
3. drobné opravy sociálního zařízení
4. úprava regulačních zařízení plynové kotelny (vyváženost, ekonomika provozu)
5. termínované revize elektrozařízení, plynu a TSN, hasicích přístrojů a zařízení, prvků BOZP
6. jednotlivé opravy poškozených skleněných výplní oken a dveří.
1. zřízení učebny s interaktivní tabulí
2. elektronické zajištění objektu
3. rekonstrukce sociálních zařízení
4. obnova podlahových krytin a tapetování
5. opatření vyplývající z energetického auditu
6. termínované kontroly technických zařízení a bezpečnostních prvků
Učebny běžné |
5 |
Specializované učebny |
1 jazyková 1 fyzika a chemie 1 počítačová 1 učebna výtvarné výchovy a pracovních činností
|
Odpovídá stáří budovy a rozsahu dosavadních rekonstrukcí a údržby. Akutní se stává rekonstrukce elektroinstalace, osvětlení a následná obnova štukových omítek s výmalbou. Degradace omítek již dostoupila takové úrovně, že nelze obnovovat malířské nátěry (opadávají)! V následujícím roce bude třeba přikročit k rekonstrukci osvětlení učeben (výjimka jen do roku 2010) a dokončit datové rozvody školní sítě. V horizontu 10 let je třeba počítat s dalšími rekonstrukcemi – s nákladem až 40 mil Kč.
Oplocení hlavní budovy a budovy Chanos je značně narušené a vyžaduje rozsáhlou opravu.
1. nátěry oken hlavní budovy (třetí část)
2. revize a opravy hromosvodů
3. termínované revize elektrozařízení, plynu a TSN, hasicích přístrojů a zařízení, prvků BOZP
4. následné opravy a údržba elektrických zařízení
5. následné opravy a údržba plynových zařízení
6. částečná výměna okapových svodů a opravy střešní krytiny
7. oprava komína – věnec, fasáda, instalace „vlaštovky“
1. rekonstrukce elektroinstalace a osvětlení, instalace datových kabelů
2. obnova omítky a výmalby
3. rekonstrukce umývárny a WC personálu v přízemí
4. rekonstrukce odborné učebny fyziky a chemie
5. kompletní rekonstrukce plynové kotelny
6. rekonstrukce rozvodů ústředního topení vč. radiátorů
7. výměna starých rozvodů pitné a užitkové vody
8. rekonstrukce odpadů – kanalizace
9. opatření k omezení vzlínání vlhkosti (drenáž základového zdiva, rekonstrukce vpustí a odvádění dešťové vody či jiné dle odborného posouzení a projektu)
10. obnova krytiny střechy
11. rekonstrukce šaten
12. rekonstrukce dlažeb na chodbách
13. rekonstrukce schodových stupňů
14. rekonstrukce podlah (zpevnění konstrukcí) v 1. patře
15. snížení a zateplení stropu v počítačové učebně a v učebně pracovní a výtvarné výchovy
16. výměna dveří vstupu a zádveří
17. oprava oplocení
18. rekonstrukce zpevněných ploch před budovou
19. opatření vyplývající z energetického auditu
20. termínované kontroly technických zařízení a bezpečnostních prvků
Tvoří jeden objekt využívaný školou a praktickým lékařem, inženýrské sítě jsou zcela oddělené. Prostory užívané školou zahrnují školní kuchyň se zázemím, jídelnu, cvičnou kuchyňku, 4 učebny školní družiny se zázemím, bez kabinetu vedoucí vychovatelky.
Odpovídá stáří budovy a rozsahu dosavadních rekonstrukcí a údržby, která byla a je z velké části odkládána. V horizontu 10 let je třeba počítat s rekonstrukcemi nákladem cca 20 mil Kč.
1. výměna zbývajících oken budovy školní jídelny a družiny
2. revize a drobné opravy elektrických rozvodů a elektrospotřebičů
3. revize a doplnění ručních hasicích přístrojů
4. revize a drobné opravy plynových kotlů
5. revize a opravy tlakových nádob ústředního topení
6. instalace výdejní vany do kuchyně
7. výmalby kuchyně, jídelny a školní družiny
8. rekonstrukce přívodu elektřiny ke sporáku ve cvičné kuchyňce
9. odstranění nefunkčních umyvadel v šatně školní družiny.
1. rekonstrukce elektroinstalace ve školní kuchyni
2. instalace nového kuchyňského robota
3. oprava dlažby a vpustě odpadní vody v kuchyni
4. rekonstrukce dlažby na chodbách
5. rekonstrukce rozvodů ústředního topení vč. radiátorů
6. výměna starých rozvodů pitné a užitkové vody
7. rekonstrukce sociálních zařízení
8. rekonstrukce elektroinstalace a osvětlení
9. zpevnění stropů v části nad školní kuchyní
10. další opatření k zajištění statiky objektu dle odborného posouzení a projektu
11. zateplení budovy včetně omítek
12. rekonstrukce střechy nad školní kuchyní a jídelnou
13. termínované kontroly technických zařízení a bezpečnostních prvků
Zahrnuje plochu určenou k pěstebním a jiným činnostem žáků školy a přízemní zděný objekt skleníku, skladu a žákovských šaten bez sociálních zařízení.
Zahrada je ve stadiu změn dispozic jednotlivých účelových ploch, směřuje ke zmenšení pěstební plochy a oddělení části pro veřejné hřiště dětí mladšího školního věku.
Zděný objekt vykazuje potřebu důkladnější údržby, plně je třeba obnovit oplocení.
1. drobné závady objektů a oplocení - opravy
Větší práce nebyly prováděny, protože se očekává generální přestavba celého areálu.
1. prořezávka stromů, zejména u zděného objektu
2. výměna střešního pláště skladu – šaten
3. vybudování sociálních zařízení včetně vodoinstalace, kanalizace a elektroinstalace
4. rekonstrukce oplocení, oddělení pěstební plochy a „hřiště“
5. úprava povrchu „hřiště“ pro pohybové aktivity
6. Vybavení „hřiště“ certifikovaným zařízením (nářadím) pro pohybové hry.
Prostor označovaný a používaný jako školní hřiště nemá status oficiálního sportoviště a není ve správě školy. Tento prostor udržuje a škole bezplatně zapůjčuje pro výuku obec. Proto uvádíme i tento objekt ve zprávě.
Celkově tento prostor a režim jeho provozu neodpovídá současným potřebám školní výuky a činnosti školní družiny. Nevyhovující je zejména:
1. zvlněný asfaltový povrch hřiště,
2. doskočiště pro skok daleký s nebezpečnými obrubníky s ostrými hranami a propadlým odrazištěm,
3. oplocení hřiště,
4. rozpadávající se betonové stupně v zápolí hřiště („hlediště“),
5. tyče pro upevnění volejbalové sítě,
6. branky pro brankové hry.
Zcela schází prostor pro skok vysoký, vrh a hod, schází objekt pro skladování náčiní.
Zcela volný provoz v době mimo výuku má mnohdy za následek nadměrné znečišťování prostoru, případně ničení stávajícího zařízení. Proto by byl vhodný provoz s dohledem, spojený se službou zápůjčky sportovního náčiní.
Je velmi žádoucí provést celkovou rekonstrukci a rozšíření hřiště do prostrou nyní nevyužité zatravněné plochy. Výsledkem rekonstrukce by mělo být vybavení hřiště a zajištění jeho provozu v souladu se soudobými trendy.
Je ve správě obce, která ji škole bezplatně zapůjčuje pro výuku.
Celkově je objekt ve stavu, který pro výuku školní tělesné výuky dostačuje. Hala bohužel nedisponuje dostatečným prostorem pro uskladnění nářadí, sortiment a množství nářadí je mnohdy pro školní tělesnou výchovu omezující. Schází i vhodně umístěné koše na basketbal.
Tradiční, nejen český problém, je otázka hygieny a pohybových aktivit – se sprchováním po výuce tělesné výchovy se nepočítá ani v časovém plánu výuky, ani ve službách sportovní haly.
Je z pohledu školy odpovídajícím způsobem řešena vedoucím sportovní haly. V případě dostupnosti větší investice je nutné rozšířit servisní prostory (nářaďovna, kabinety) a hygienické zázemí (sprchy).
Je zčásti inovován, zčásti udržován v použitelném stavu svépomocí (nátěry desek lavic a opravy drobných poškození). Obměna lavic z důvodu omezeného rozpočtu v tomto roce neproběhla, nicméně i z důvodů legislativních bude muset být provedena ve větším rozsahu v následujícím roce a dokončena v roce 2010.
Jsou využívány starší pomůcky, nové jsou pořizovány jen v nejnutnějších případech. Při nákupech je zvažována cena, didaktická hodnota a míra využití nakupované pomůcky. Dostupnost nových pomůcek je vzhledem k financování stále menší.
Je dosud na přijatelné úrovni. Při přecházení na školní vzdělávací program a při požadavku na samostatnou práci s informačními zdroji se stává nedostačující – stávající zdroje neumožňují doplňování o potřebné tituly v dostatečném množství. Doplňování v dalších letech je nutné, otázkou je, v jaké míře dostupné.
Je z velké části za hranicí životnosti. Především kombinovaná učebna fyziky a chemie neodpovídá současným potřebám a její kompletní obnova je nutná. Obdobně při opětovném využívání školních dílen narážíme na potřebu obnovy a doplnění nářadí.
Vzhledem k úsporným opatřením tato oblast stagnovala. Škola sice obdržela bezúplatně od Celní správy 12 počítačů, bohužel s výkonovými parametry nedostačujícími pro použití současných didaktických aplikací. Proto jsou provozovány pouze v elementárním režimu na 1. stupni. Mezitím pokračuje zastarávání dalších strojů, se čtvrtinou z nich je již efektivní práce nemožná. Daleko za hranicí životnosti je i školní server, jehož případná havárie si vynutí okamžitou investici cca 40 tis. Kč (slouží k vedení školní agendy i komunikaci prostřednictvím internetu).
Správa ICT je stále řešena vlastními silami, v podstatě nad rámec standardních pracovních povinností. Nové technologie dosud nenacházejí odraz v normativech druhů a počtů pracovníků, neustále proto hledáme model jejich správy dostupný pro malou školu.
Komentář
V uplynulém školním roce se vzhledem k úsporným opatřením pouze zachovával provozuschopný stav školy. Pro další roky je třeba nacházet a vyčleňovat značné objemy prostředků, má-li škola působit na úrovni srovnatelné se školami v okolních obcích.
Provozuschopnost dosud byla řešena v rámci údržby, oprav a materiálu. V tomto roce je však zřejmé, že kuchyňský robot, který je dávno za hranicí životnosti, nebude nadále použitelný. Proto je nutná investice cca 140 tis. Kč, pořízení a instalace nového stroje v nejbližší možné době.
Datum
zřízení
14.11.2007,
usnesením Rady města Skalná č. 03/20/05 ze dne
10.11.2005
Počet členů školské rady 6
Kontakt předseda Jan Makovec, V Aleji 409, Skalná
Kód |
Obor vzdělání |
Zařazené třídy |
79-01-C/01 |
Základní škola |
1.– 9. |
Vzdělávací program |
Zařazené třídy |
Základní škola - č.j. 16847/96-2 |
2.– 5. 7. – 9. |
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání Základní školy Skalná, okres Cheb - verze 01/2007 |
1., 6. |
|
Osob |
Přepočtených |
Počet pracovníků celkem |
24 |
21,052 |
Počet učitelů ZŠ – 1.stupeň |
5 |
6,267 |
Počet učitelů ZŠ – 2.stupeň |
8 |
7,313 |
Počet vychovatelů ŠD |
2 |
1,411 |
Počet správních zaměstnanců ZŠ |
6 |
3,684 |
Počet správních zaměstnanců ŠJ |
3 |
2,377 |
1. |
Pedagogičtí pracovníci |
Funkce |
Úva-zek. |
Roků ped. praxe |
Stupeň vzdělání |
Aprobace |
Pozn. |
2. |
Banyuninská Ivana |
učitelka |
1,0 |
17 |
VŠ |
1.- 5. r. |
do 31.7.08 |
3. |
Drahá Michala |
vychovatelka |
1,0 |
0 |
ÚSO |
vychovatelka |
|
4. |
Goldová Denisa |
učitelka |
1,0 |
20 |
VŠ |
Čj - D |
|
5. |
Heczková Irena |
učitelka |
1,0 |
18 |
VŠ |
Rj – Z |
|
6. |
Hercig Stanislav |
učitel |
1,0 |
30 |
VŠ |
TV-BV-VT |
|
7. |
Hercigová Eva |
učitelka |
1,0 |
17 |
VŠ |
1.- 5. r. |
|
8. |
Heřmánková Věra |
učitelka |
1,0 |
1 |
ÚSO |
není |
|
9. |
Hnilicová Kateřina |
učitelka |
0,590 |
0 |
|
není |
|
10. |
Kapicová Šárka |
učitelka |
1,0 |
15 |
VŠ |
1.- 5. r. |
|
11. |
Kubart Ondřej |
učitel |
1,0 |
1 |
ÚSO |
není |
|
12. |
Kuželková Jana |
učitelka |
0,363 |
39 |
VŠ |
F - Ch |
do 30.6.08 |
13. |
Petrovičová Květa |
vychovatelka |
0,750 |
0 |
ÚSO |
není |
do 30.6.08 |
14. |
Schveinertová Eva |
učitelka |
1,0 |
16 |
VŠ |
1.- 5. r. |
|
15. |
Štěříková Růžena |
učitelka |
1,0 |
33 |
VŠ |
1.- 5. r. |
|
16. |
Tvarochová Anna |
učitelka |
0,590 |
40 |
VŠ |
F - Ch |
do 30.6.08 |
|
Doležalová Kateřina |
asistent pedagoga |
|
0 |
ÚSO |
|
*) |
|
Novotná Blanka |
vychovatelka |
|
0 |
ÚSO |
není |
*) |
*) Smlouva o provedení práce v období květen – červen 2008.
Odborná kvalifikace |
% |
Aprobovanost ve výuce |
% |
Učitelé 1. stupně |
100 |
Učitelé 1. stupně |
100 |
Učitelé 2. stupně |
67 |
Učitelé 2. stupně |
30 |
Vychovatelky ŠD |
50 |
Vychovatelky ŠD |
50 |
Funkce |
Celkem |
Kvalifikovaní
|
Nekvalifikovaní |
Věkové složení |
|||||||||
Celkem |
PF pro jiný stupeň školy |
SPgŠ
|
ostatní |
do 30 let |
31 - 40 |
41 - 55 |
nad 55 |
pracující důchodci |
Celkem |
||||
Ředitel školy |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
1 |
|
Zástupce ŘŠ |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
1 |
|
Učitelé |
1.st. |
5 |
5 |
|
|
|
|
|
|
4 |
1 |
|
5 |
|
2.st. |
6 |
3 |
3 |
0 |
0 |
3 |
1 |
2 |
1 |
|
2 |
6 |
Vychovatelé ŠD |
2 |
1 |
1 |
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
2 |
|
Celkem |
16 |
11 |
4 |
0 |
0 |
4 |
2 |
3 |
7 |
1 |
2 |
15 |
|
Ostatní pracovníci |
Funkce |
Úvazek |
Stupeň vzdělání |
Poznámka |
1. |
Schveinerová Věra |
kuchařka |
0,8 |
základní |
|
2. |
Dušková Emilie |
kuchařka |
0,8 |
SO |
|
3. |
Turková Terezie |
uklízečka |
0,875 |
základní |
|
4. |
Zuberová Jana |
uklízečka |
0,75 |
základní |
do 29.2.08 |
5. |
Kuffová Anna |
uklízečka |
0,75 |
základní |
|
6. |
Verbovská Gabriela |
uklízečka |
0,75 |
|
od 3.3.08 |
7. |
Malecha Milan |
školník |
1,0 |
SO |
|
8. |
Gruberová Miroslava |
ved. školní jídelny ZŠ |
0,821 |
ÚSO |
|
9. |
Davidová Iva |
účetní |
0,9 |
VŠ |
|
10. |
Nykodýmová Helena |
mzdová účetní |
0,2 |
ÚSO |
|
počet prvních tříd |
počet dětí přijatých do první třídy |
z toho počet dětí starších 6ti let (nástup po odkladu) |
počet odkladů pro školní rok 2008/09 |
1 |
27 |
9 |
4 |
a) na víceletá gymnázia přijato:
z pátého ročníku |
ze sedmého ročníku |
0 |
0 |
b) na SŠ zřizované krajem a církevní SŠ, které jsou ukončeny maturitní zkouškou, z devátých ročníků přijato:
gymnázia |
obchodní akademie |
zdravotní školy |
integrované střední školy |
ostatní střední školy |
střední odb.učiliště |
celkem
|
3 |
1 |
1 |
10 |
4 |
1 |
20 |
c) na soukromé školy přijato:
gymnázia |
obchodní akademie |
zdravotní školy |
integrované střední školy |
ostatní střední školy |
střední odb.učiliště |
celkem |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
d) do učebních oborů (krajských i soukromých škol) ukončených závěrečnou zkouškou přijato:
z devátých ročníků |
z nižších ročníků |
8 |
1 |
e) do jiných jiných učebních oborů přijato:
z devátých ročníků |
z nižších ročníků |
0 |
0 |
f) počet žáků neumístěných na střední škole
po prvním kole přijímacího řízení |
po druhém kole přijímacího řízení |
2 |
0 |
g) počet žáků, kteří ukončili povinnou školní docházku
v devátém ročníku |
v nižším ročníku |
20 |
1 |
Ročník |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
1. - 5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
6. - 9. |
1. - 9. |
Počet žáků |
25 |
22 |
15 |
14 |
16 |
92 |
17 |
13 |
18 |
20 |
68 |
160 |
Prospělo s vyznamenáním |
25 |
17 |
9 |
8 |
5 |
64 |
3 |
1 |
5 |
2 |
11 |
75 |
Prospělo |
- |
5 |
6 |
6 |
11 |
28 |
13 |
12 |
13 |
18 |
56 |
84 |
Neprospělo |
- |
- |
- |
- |
- |
0 |
1 |
- |
- |
- |
1 |
1 |
Neklasifikováno |
- |
- |
- |
- |
- |
0 |
- |
- |
- |
- |
0 |
0 |
Ročník |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
1. - 5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
6. - 9. |
1. - 9. |
Počet žáků |
25 |
22 |
15 |
14 |
16 |
92 |
17 |
13 |
18 |
20 |
68 |
160 |
2. stupeň z chování |
- |
- |
- |
1 |
- |
1 |
1 |
- |
2 |
1 |
4 |
5 |
3. stupeň z chování |
- |
- |
- |
- |
- |
0 |
- |
- |
- |
- |
0 |
0 |
Počet žáků |
Pochvala |
Důtka TU |
Důtka ŘŠ |
160 |
27 |
45 |
21 |
Ročník |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
1. - 5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
6. - 9. |
1. - 9. |
Počet žáků |
25 |
22 |
15 |
14 |
16 |
92 |
17 |
13 |
18 |
20 |
68 |
160 |
Omluvených hodin |
1017 |
654 |
906 |
590 |
919 |
4086 |
1100 |
907 |
719 |
1408 |
4134 |
8220 |
Omluvených hodin na jednoho žáka |
40,68 |
29,72 |
60,4 |
42,14 |
57,43 |
44,41 |
64,70 |
69,76 |
39,94 |
70,4 |
60,79 |
51,37 |
Neomluvených h. |
0 |
|
0 |
40 |
0 |
40 |
5 |
0 |
12 |
0 |
16 |
56 |
Neomluvených hodin na žáka |
0 |
0 |
0 |
0,949 |
0 |
0,900 |
0,077 |
0 |
0,300 |
0 |
0,263 |
1,090 |
Druh postižení : |
Ročník |
Počet žáků |
S vývojovými poruchami učení |
||
dysortografie |
3. |
1 |
dyslexie, hypokalkulie, dysortografie |
4. |
1 |
dyskalkulie |
6. |
1 |
dyslexie, dysortografie |
6. |
1 |
Rozvrh hodin – v rozložení vyučovacích hodin a jednotlivých předmětů je zohledněno hledisko psychohygieny a hygieny práce žáků a v převážné míře i učitelů. Horší situace nastává v práci učitelů při absencích a suplování.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je prováděno dle individuálních vzdělávacích plánů na základě doporučení pedagogicko psychologické poradny a na základě žádosti rodičů. Spolupráce rodičů je však v mnoha případech formální, z průběhu vzdělávání lze usuzovat, že dohodnuté činnosti se žákem provádějí pouze někteří rodiče.
Pro nejproblematičtější speciální potřeby žáků jsme přistoupili k využití asistenta pedagoga v některých vyučovacích hodinách ve třídách 1. stupně. Tento krok se ukázal jako přínosný.
Vzdělávání nadaných žáků je řešeno diferenciací ve výuce jednotlivými učiteli – v souladu s oblastí, ve které žák projevuje větší nadání. V uplynulém školním roce se jednalo o jednu žákyni orientující se na pohybové umění a divadlo.
Školní řád a klasifikační řád v uplynulém roce nebyl pozměňován.
Informační systém vůči žákům a rodičům – těžištěm zůstává žákovská knížka a čtvrtletní schůzky s rodiči. Informace o některých akcích jsou předávány letáčkem s návratkou. Rodiče jsou často informováni telefonicky, využívají se SMS.
Spolupráce s PPP je soustavná, zastřešená výchovnou poradkyní. Vyučující dle situace iniciují vyšetření žáků a s výsledky dále pracují, pracovnice PPP přicházejí do školy jednak k provedení cílených diagnostických šetření, jednak s akcemi prevence sociálně patologických jevů.
Prevence sociálně-patologických jevů je řešena víceúrovňově. Učitelé, zejména třídní učitelky sledují vývoj žáků, navrhují a realizují aktivity korigující chování žáků. Preventisté sledují situaci na prvním respektive druhém stupni jako celku – zařazení příslušných témat do výuky, organizace a koordinace akcí nad rámec pravidelné výuky. Externí subjekty – již uvedená PPP, Policie ČR, případně jiné organizace – jsou využívány jako „dodavatelé“ akcí nad rámec výuky (přednášky, besedy apod.)
Klima školy nebylo v uplynulém školním roce hodnoceno samostatně, pouze v rámci pokračování šířeji pojímaného testování „KEA“ (komplexní evaluační analýza, SCIO). Dle těchto výsledků je klima školy bezpečné, přátelské, ale nepříliš výkonově zaměřené.
Opatření na zlepšení výchovně-vzdělávacího procesu jsou omezena dostupnými zdroji. Jejich těžiště spočívá v dalším vzdělávání pedagogických pracovníků a ve směřování k týmové práci. Tu představuje zejména diskuse nad otázkami výchovně vzdělávací práce v aktuálním školním roce a práce na úpravách školního vzdělávacího programu.
Výuka probíhala v souladu s obecnými cíli a zásadami vzdělávání. Jednotlivé učitelky a učitelé vedli žáky k naplnění cílů konkrétních vyučovacích předmětů s ohledem na mezipředmětové a mezioborové vztahy.
Cíle výuky a učivo respektovaly závazné pedagogické dokumenty (vzdělávací program). V průběhu a výsledcích vzdělávání se však projevuje nízká motivovanost a méně podnětné sociální zázemí části žáků. Při snaze vyučujících dostát normám trvá riziko formálnosti, přetěžování a frustrace učitelů z nezvládnutelnosti požadavků pedagogických dokumentů.
Ve sledované výuce jsou obecné cíle dobře dovedeny do konkrétního učiva a aktivit žáků. Učitelé zohledňují aktuální situaci, nicméně existující směrnice, normativy, ale i sociální klima neumožňují vždy zvolit optimální obsah a prostředky práce se žáky. Problémoví jedinci někdy vytvářejí situace, které nejsou ani zkušenými pedagogy při použití dostupných prostředků řešitelné tak, aby nedošlo k výraznému narušení výuky.
Je dána nejen materiálními podmínkami školy, ale i tvořivostí a „skrytým sponzoringem“ učitelů. Učitelky a učitelé maximálně využívají dostupné zdroje školy a do přípravy pomůcek často vkládají i zdroje vlastní. Tvořivost se projevuje i v adaptaci a aplikaci starších pomůcek tam, kde jsou tyto použitelné a nové nedostupné.
Využití pomůcek včetně učebnic a didaktické techniky lze hodnotit převážně jako účelné. Přes zvýšení míry využití výpočetní techniky pro výuku jiných předmětů, než informatiky trvá úkol rozšiřovat a zvyšovat účelnost jejího využití.
Ukazuje se potřeba vybavit školu interaktivní tabulí na 1. i 2. stupni, neboť její využití ve výuce se již stává standardem.
Hlavní formou vyučování je výuka frontální, významné místo má ale i forma skupinová, která má v některých případech podobu práce ve dvojicích a přechází až do formy individualizovaného vyučování (např. při využití počítačů). Volba formy je účelná, zohledňuje osobnost učitele, žáků i obsah výuky. Členění vyučovacích hodin odpovídá didaktickým záměrům i psychohygienickým kritériím. Plánovitost výuky je dodržena, stanovené cíle jsou vyučujícími sledovány a plněny.
Stálé místo zaujímá forma projektového vyučování, uplatněná v několika jednorázových projektech shodného či pozměněného zaměření jako v minulých letech. Vzhledem k ukončení „Státní informační politiky ve vzdělávání“ byl předčasně ukončen projekt „Proměny“ – tento projekt byl na podpoře SIPVZ závislý.
Vyučující podporují osobnostní a sociální rozvoj dětí, jejich sebedůvěru, sebeúctu, vzájemné respektování a toleranci. Plnění tohoto úkolu je ale v řadě případů mimořádně obtížné, protože je narušováno nedostačujícím nebo i nevhodným formativním působením v rodině, ale také společenským prostředím s výrazným zastoupením negativního vlivu médií.
V průběhu výuky vzniká pro žáky prostor pro seberealizaci, aktivní a emoční zapojení do činností, pro uplatnění individuálních možností, potřeb a zkušeností. V některých třídách, respektive skupinách žáků je ale omezeně využitelný z důvodu jejich snížené ochoty akceptovat cíle ve škole prováděných činností a pravidla těchto činností. Individuální tempo žáka je respektováno, v případě potřeby jsou zařazovány relaxační aktivity.
Učiteli je vnímána potřeba inovací vyučování, dlouhodobě se zvyšuje míra využívání metod aktivního, prožitkového učení, experimentování, manipulování, objevování a práce s chybou.
Významného pokroku bylo dosaženo ve výchovně vzdělávací práci školní družiny. Díky novému personálnímu obsazení došlo k rozšíření na dvě oddělení a výsledky výchovného působení na zařazené žáky se zřetelně projevily v jejich chování.
Aplikované metody, obdobně jako formy, odpovídají didaktickému záměru a aktuální situaci.
Aktivita a zájem žáků o výuku jsou individuálně odlišné. Na jedné straně jsou žáci, kteří projevují zájem o všechny činnosti školy, na druhé tací, u kterých se daří vzbudit zájem jen krátkodobě o některé, nikoli stěžejní činnosti.
Učitelé při osvojování nových poznatků využívají zkušeností žáků. Usilují o propojení teorie s praktickými činnostmi, objem látky předepisovaný osnovami však nutí věnovat teorii větší prostor.
Přestože učitelé hodnotí žáky různými formami, rozebírají výkony i jednání žáků, vliv na motivaci a výkonnost žáků je opět individuálně odlišný, zpravidla podmíněný rodinným či širším sociálním zázemím.
Komunikace mezi učiteli a žáky je otevřená. Žáci dostávají prostor k vyjadřování vlastního názoru a k diskusi. Klima však narušují jedinci, kteří nejsou ochotni akceptovat stanovená pravidla. Přesto, že učitelé vedou žáky ke vzájemnému respektu ohleduplnosti, toleranci a kooperaci, není úroveň některých žáků uspokojivá.
Hodnocení žáků učitelem je věcné, konkrétní a adresné, respektuje individuální dispozice žáků. K hodnocení se využívá široké škály metod, expertním posouzením počínaje a testováním konče. Přestože není možné vyloučit hodnocení ve vztahu k normám daným vzdělávacím programem, učitelé usilují o zhodnocení a ocenění pokroku žáka.
Kromě hodnocení žáka učitelem jsou navozovány situace, kdy se žák může ohodnotit sám nebo se žáci hodnotí navzájem.
V uplynulém roce bylo využito testování CERMAT a SCIO. S testovými výsledky se seznamovali žáci i rodiče. Ze souhrnného hodnocení a porovnání s minulými výsledky i okolními školami vyplývá, že přes určité kolísání je úroveň žáků stálá a srovnatelná s obdobnými školami v okolí.
V minulém finančním roce 2007 byla vynaložena značná částka na proškolení dvou pedagogů v aplikaci metody „splývavé čtení“ a následně pro rok 2008 byla snížena státní dotace na ONIV a zrušena dotace SIPVZ. To znamenalo pokles prostředků o 1/3. Tato skutečnost společně s problémy v personálním zajištění výuky (absence a zástupy) se promítla i do omezení dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a školení zaměstnanců.
Přednostně byly využívány nabídky seminářů a kurzů podpořené ze strukturálních fondů EU.
|
Pracovník |
název akce |
1. |
Goldová Denisa |
Čtením a psaním ke kritickému myšlení. |
2. |
Goldová Denisa |
Židovská kultura |
3. |
Heczková Irena |
Brána jazyků – AJ |
4. |
Heczková Irena |
Hravé recepty – němčina I. |
5. |
Heczková Irena |
Hravé recepty – němčina II. |
6. |
Heczková Irena |
Interaktivní učebnice nakladatelství Fraus |
7. |
Heczková Irena |
Mokřady a voda v krajině |
8. |
Heczková Irena |
Udržitelná spotřeba a výroba |
9. |
Heczková Irena |
Gramatika bez nudy |
10. |
Hercig Stanislav |
Základní škola Evropské unie |
11. |
Hercig Stanislav |
Brána jazyků – němčina |
12. |
Hercig Stanislav |
Naši sousedé (Partners Czech) |
13. |
Hercig Stanislav |
Jak na projekty z OPVK |
14. |
Hercig Stanislav |
Seminář k i-učebnici matematiky |
15. |
Hercigová Eva |
Brána jazyků – němčina |
16. |
Hercigová Eva |
Vyjmenovaná slova jinak |
17. |
Hercigová Eva |
Seminář k i-učebnici matematiky |
18. |
Heřmánková Věra |
Lyžařský kurz doškolovací - carving. |
19. |
Heřmánková Věra |
Program studia celoživotního vzdělávání – oblast pedagogických věd se zaměřením na přípravu učitelů praktického vyučování. |
20. |
Kapicová Šárka |
Splývavé čtení - seminář |
21. |
Kubart Ondřej |
Seminář k výuce angličtiny – Kutná Hora Letní jazyková škola ISLS – Plzeň Seminář prevence sociálně patologických jevů „Připraveni pro život“ – Cheb Právní podmínky v prostředí škol (seminář) - Sokolov |
22. |
Kateřina Hnilicová |
seminář k výuce ORV |
23. |
Schveinertová Eva |
|
24. |
Štěříková Růžena |
Splývavé čtení - seminář |
25. |
Tvarochová Anna |
Brána jazyků – němčina |
- Pedagogicko-psychologická poradna Cheb
- Policie ČR
- AŠSK ČR
- DDM Luby
- DDM Sova Cheb
- ČCK – oblastní organizace Cheb
- ZUŠ Luby
- ZŠ Luby
- ZŠ Plesná
- další subjekty místního významu (např. Sbor dobrovolných hasičů)
V průběhu školního roku byly realizovány rozličné aktivity nad rámec standardní výuky. Kromě soutěží uvedených samostatně se jednalo o kulturní, vzdělávací a kulturně-společenské akce:
Aktivity prevence sociálně patologických jevů (besedy, workshopy)
Besedy s policií ČR
Policejní den
Exkurze do firmy Lasselsberger
Exkurze na Motýlí farmu.
Exkurze do Židovského muzea v Praze
Galerie výtvarného umění Cheb
Krajské muzeum Cheb
Burza škol
Historická exkurze v Chebu
Lyžařský kurz
Městská knihovna Skalná
Městský úřad Skalná
Krajské muzeum Cheb
Projekt Toulky po Česku
Projekt Den Země
Projekt Společně nahoru (s partnerskou školou z Neusorgu)
Školní výlety 1. až 9. ročníku
The Action - prevence závislostí
Úřad práce Cheb
Rozsvěcení vánočního stromu
Vánoční besídka
Vítání občánků
Stolování- SHš Mar. Lázně
Vodárna a ČOV Skalná - exkurze
Výstava betlémů v Krajském muzeu v Chebu
Botanická zahrada a skleník Fatamorgana- Praha- exkurze
Západočeské divadlo Cheb - návštěvy vybraných představení
Soutěže jsou významným prvkem ve výchovném působení, ve vytváření identity a vědomí příslušnosti ke škole a městu. Relativně nízký počet žáků školy sice snižuje šance na přední umístění, na druhé straně umožňuje poměrně velkému procentu žáků získávat zkušenosti mimo rámec standardní výuky.
Obsazovali jsme tyto soutěže:
Biologická olympiáda
Dějepisná olympiáda
Dopravní soutěž mladých cyklistů
Matematický klokan
Matematiká olympiáda
Olympiáda malých školáčků
Olympiáda v českém jazyce
SCJ – anglický jazyk, německý jazyk
Zeměpisná olympiáda
Mladí zahrádkáři- Národní kolo Kroměříž
Výtvarná soutěž – O nejkrásnější adventní kalendář
Výtvarná soutěž- Olympiáda v Pekingu
Atletický čtyřboj
Beach volejbal - žákovský turnaj
Coca cola školský pohár v kopané starších žáků
Florbal
Kinderiáda - atletická soutěž mladších žáků
Malá kopaná
McDonalds Cup - turnaj v kopané mladších žáků
Pohár rozhlasu - atletická soutěž školních družstev
Přehazovaná – mladší žáci
Přespolní běh
Sálová kopaná
Stolní tenis - žákovský turnaj
Vybíjená - meziškolní přátelský turnaj mladších žáků
Ve školním roce 2007/2008 nebyla provedena Českou školní inspekcí žádná kontrola.
Dne 16.10. 2007 KHS Karlovarského kraje provedla kontrolu ve školní jídelně. Doporučeno vyměnit váhu na potraviny, okna v jídelně, WC pro žáky označeny jako nevyhovující.
Dne 4.2.0008 KHS Karlovarského kraje provedla kontrolu školy z hlediska hygieny práce žáků a bezbariérovosti přístupu. Bylo akceptováno omezení dané historickou hlavní budovou, konstatováno neúplné vybavení žákovským nábytkem dle tělesné výšky žáka. Termín pro odstranění tohoto nedostatku byl stanoven na 31.8.2010.
Dne 4.2.0008 KHS Karlovarského kraje provedla kontrolu kuchyně školní jídelny. Nebyly shledány nedostatky.
Dne 12.11.2007 provedl Kontrolní výbor města Skalná finanční a veřejnosprávní kontrolu – bez zjištění nedostatků.
Údaje jsou uvedeny za kalendářní rok 2007
a) příjmy |
|
1. tržby |
=544 436,00 |
2. příspěvek zřizovatele |
=3.012 100,00 |
3. příspěvek kraje |
=6.709 285,00 |
4. příjmy z doplňkové činnosti, |
=274 924,16 |
5. ostatní příjmy; |
=210,59 |
Celkem hospodářská činnost |
=10.266 031,59 |
b) výdaje |
|
1. investiční výdaje celkem, |
=390 558,50 |
2. neinvestiční výdaje celkem a z toho |
=9.899 673,67 |
- náklady na platy pracovníků školy, |
=4.768 632,00 |
- ostatní osobní náklady, |
=0,00 |
- FKSP |
=95 029,00 |
- zákonné odvody zdravotního a sociálního pojištění, |
=1.669 182,00 |
- výdaje na učebnice, učební texty a učební pomůcky, |
=229 245,65 |
- stipendia, |
=0.00 |
- ostatní provozní náklady; |
=3.137 585,02 |
Výroční zpráva byla schválena pedagogickou radou dne 28.8.2008
PaedDr. Stanislav Hercig, CSc.
ředitel školy