Základní škola Skalná, okres Cheb
Výroční zpráva
o činnosti školy
za školní rok 2009/2010
Předkládá: PaedDr. Stanislav Hercig, CSc., ředitel školy
OBSAH
1.4 Základní údaje o součástech školy
1.5 Materiálně-technické podmínky školy
2 Přehled oborů základního vzdělávání a vzdělávací programy
2.1 Přehled oborů základního vzdělávání
3.1 Základní údaje o pracovnících školy
3.2 Údaje o pedagogických pracovnících
3.3 Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků a aprobovanost ve výuce
3.4 Pedagogičtí pracovníci podle věkové skladby
3.5 Údaje o nepedagogických pracovnících
4 Zápis k povinné školní docházce a přijímání žáků do středních škol
4.1 Zápis k povinné školní docházce
4.2 Výsledky přijímacího řízení
5 Údaje o výsledcích vzdělávání žáků
5.1 Přehled o výsledcích vzdělávání žáků na konci školního roku
5.2 Údaje o zameškaných hodinách:
5.3 Údaje o integrovaných žácích a žácích se znevýhodněním:
5.4 Komentář k údajům o výsledcích výchovně-vzdělávacího procesu
5.5 Výchovně-vzdělávací proces ve školní družině
6 Údaje o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) a ostatních pracovníků školy
7 Údaje o aktivitách a prezentaci školy na veřejnosti
7.1 Spolupráce školy a dalších subjektů
7.2 Údaje o významných aktivitách nad rámec standardní výuky
7.3 Účast žáků školy v soutěžích
10 Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Českou školní inspekcí
11 Údaje o výsledcích inspekční činnosti provedené Státním zdravotním dozorem
12 Jiné kontroly externích orgánů
13 Základní údaje o hospodaření školy
1 Základní údaje o škole |
|
1.1 Škola |
|
název školy |
Základní škola Skalná, okres Cheb |
adresa školy |
Sportovní 260, 351 34 Skalná |
právní forma |
příspěvková organizace |
IČO |
75006561 |
REDIZO |
600066452 |
IZO |
102052239 |
vedení školy |
ředitel: PaedDr. Stanislav Hercig, CSc. zástupce ředitele: Mgr. Irena Heczková |
kontakt |
tel.: +420 354 594 936 fax: není e-mail: zsskalna@volny.cz www: www.zsskalna.cz |
1.2 Zřizovatel |
|
název zřizovatele |
Město Skalná |
adresa zřizovatele |
Sportovní 9, 351 34 Skalná |
kontakt |
tel.: 354594920 fax: 354594975 e-mail: tajemnik@skalna.cz |
1.3 Součásti školy
|
kapacita |
Základní škola |
270 žáků |
Školní družina |
50 žáků |
Školní jídelna ZŠ |
1.4 Základní údaje o součástech školy |
||||
Součást školy |
Počet tříd/ oddělení |
Počet dětí/ žáků |
Počet dětí/žáků na třídu |
Počet žáků na pedagoga |
1. stupeň ZŠ |
5 |
97 |
19,4 |
19,4 |
2. stupeň ZŠ |
4 |
63 |
15,75 |
10,5 |
Celkem ZŠ |
9 |
160 |
17,78 |
32 |
Školní družina |
2 |
43 |
21,5 |
21,5 |
Školní jídelna ZŠ |
x |
121 |
x |
x |
Přízemní montovaná dřevostavba propojená krytými průchody s hlavní budovou
Učebny |
4 |
Malá sborovna |
1 |
Aula |
1 |
Malý sklad |
3 |
Sociální zařízení – žáci |
2 |
Sociální zařízení – učitelé |
1 |
Šatny |
4 boxy |
Plynová kotelna |
1 |
Odpovídá době užívání – od roku 1984 – a době životnosti, která končí v roce 2015. Objekt v podstatě dožívá a na celkovou rekonstrukci nejsou zřizovatelem prostředky plánovány. Jsou řešeny jen závady a havárie, na obnovu interiérů se prostředků nedostává. Jestliže se situace nezmění, je jen otázkou času, kdy se objekt stane nezpůsobilý k užívání.
Celková rekonstrukce musí zahrnovat obnovu vnějšího pláště budovy včetně oken s odpovídajícími tepelně izolačními parametry, rekonstrukci střešního pláště a obnovu interiérů. Odhadované náklady jsou 20 mil Kč.
1. oprava průběžných závad plynového vytápění, rozvodů vody a odpadů,
2. drobné opravy elektroinstalace,
3. opravy zatékání ze střešního pláště,
4. jednotlivé opravy poškozených skleněných výplní oken a dveří,
5. instalace interaktivní tabule do učebny 4. ročníku.
1. postupná výměna tabulí,
2. termínované kontroly technických zařízení a bezpečnostních prvků,
3. postupná celková rekonstrukce.
Učebny běžné |
5 |
Specializované učebny |
1 jazyková 1 fyzika a chemie 1 počítačová 1 učebna výtvarné výchovy a pracovních činností |
Odpovídá stáří budovy a rozsahu dosavadních rekonstrukcí a údržby. Havarijnímu stavu se blíží plynová kotelna (od samotné přestavby uhelné kotelny na plynovou je problematická). Nutná je rekonstrukce elektroinstalace, osvětlení (probíhá po částech) a následná obnova štukových omítek s výmalbou. Degradace omítek již dostoupila do takové úrovně, že nelze obnovovat malířské nátěry (opadávají)! V následujícím roce bude třeba pokračovat v rekonstrukci osvětlení učeben ve 2. patře (výjimka je do roku 2010 ale prostředky dostačují pouze na dokončení rekonstrukce osvětlení v 1. patře) a dokončit datové rozvody školní sítě (odklad ze stávajícího roku z důvodu úspor). V horizontu 10 let je třeba počítat s dalšími rekonstrukcemi, které by mimo jiné rozšířily užitné prostory a umožnily obnovit specializovanou učebnu výtvarné výchovy a rozšířit žákovské šatny. Je třeba počítat s nákladem až 40 mil Kč. plocení hlavní budovy je z čelní strany vyřešeno živým plotem, rekonstrukci však je třeba dokončit do ulice Za Školou.
1. termínované revize elektrozařízení, plynu a TSN, hasicích přístrojů a zařízení, prvků BOZP,
2. následné opravy a údržba elektrických zařízení,
3. následné opravy a údržba plynových zařízení,
4. opravy okapových svodů a opravy střešní krytiny.
1. kompletní rekonstrukce plynové kotelny,
2.rekonstrukce elektroinstalace a osvětlení, instalace datových kabelů,
3. obnova omítky a výmalby,
4. rekonstrukce umývárny a WC personálu v přízemí,
5. rekonstrukce odborné učebny fyziky a chemie,
6.rekonstrukce rozvodů ústředního topení vč. radiátorů,
7. výměna starých rozvodů pitné a užitkové vody,
8. rekonstrukce odpadů – kanalizace,
9. opatření k omezení vzlínání vlhkosti (drenáž základového zdiva, rekonstrukce vpustí a odvádění dešťové vody či jiné dle odborného posouzení a projektu),
10. obnova krytiny střechy,
11.rekonstrukce šaten,
12.rekonstrukce dlažeb na chodbách,
13. rekonstrukce schodových stupňů,
14. rekonstrukce podlah (zpevnění konstrukcí) v 1. patře,
15. zateplení stropu v počítačové učebně a v učebně pracovní a výtvarné výchovy,
16. výměna dveří vstupu a zádveří,
17. rekonstrukce oplocení, živý plot
18. rekonstrukce zpevněných ploch před budovou,
19. opatření vyplývající z energetického auditu,
20. termínované kontroly technických zařízení a bezpečnostních prvků.
Tvoří jeden objekt využívaný školou a praktickým lékařem, inženýrské sítě jsou oddělené, vyjma vody. Prostory užívané školou zahrnují školní kuchyň se zázemím, jídelnu, cvičnou kuchyňku, 4 učebny školní družiny se zázemím, bez kabinetu vedoucí vychovatelky.
Odpovídá stáří budovy a rozsahu dosavadních rekonstrukcí a údržby, která byla a je z velké části odkládána. Žalostná je podoba cvičné kuchyňky, která je vybavená asi čtyřicet let starými vysloužilými kuchyňskými linkami. Hygienickými kontrolami je opakovaně označován jako závadný stav žákovských sociálních zařízení. Stále je nezateplená část budovy - přístavba, objevují se problémy se střešní krytinou přístavby. Zřizovatelem nejsou prostředky na rekonstrukce plánovány, dá se však odhadovat potřeba 10 - 20 mil. Kč v horizontu pěti až deseti let.
1. výmalby kuchyně a jídelny,
2. svépomocně zhotovené nátěry dveří, nábytku a interiéru,
3.drobné opravy rozvodů topení, vody a odpadů,
4. drobné opravy elektroinstalační.
1. rekonstrukce dlažby na chodbách,
2. výměna nábytku v jídelně,
3. rekonstrukce cvičné kuchyňky,
4. rekonstrukce rozvodů ústředního topení vč. radiátorů,
5. výměna starých rozvodů pitné a užitkové vody ,
6. rekonstrukce sociálních zařízení,
7. rekonstrukce elektroinstalace a osvětlení,
8. zpevnění stropů v části nad školní kuchyní,
9. další opatření k zajištění statiky objektu dle odborného posouzení a projektu,
10. zateplení budovy včetně omítek,
11. rekonstrukce střechy nad školní kuchyní a jídelnou,
12. termínované kontroly technických zařízení a bezpečnostních prvků.
Zahrnuje plochu určenou k pěstebním a jiným činnostem žáků školy a přízemní zděný objekt skleníku, skladu a žákovských šaten bez sociálních zařízení.
Zahrada je stále ve stadiu změn dispozic jednotlivých účelových ploch, směřuje ke zmenšení pěstební plochy a oddělení části pro veřejné hřiště dětí mladšího školního věku.
Zděný objekt vykazuje potřebu důkladnější údržby, plně je třeba obnovit oplocení.
1.drobné závady objektů a oplocení - opravy
Větší práce nebyly prováděny, protože se očekává generální přestavba celého areálu.
1. prořezávka stromů, zejména u zděného objektu
2. výměna střešního pláště skladu – šaten
3. vybudování sociálních zařízení včetně vodoinstalace, kanalizace a elektroinstalace
4. rekonstrukce oplocení, oddělení pěstební plochy a „hřiště“
5. úprava povrchu „hřiště“ pro pohybové aktivity,
6. vybavení „hřiště“ certifikovaným zařízením (nářadím) pro pohybové hry.
Prostor označovaný a používaný jako školní hřiště nemá status oficiálního sportoviště a není ve správě školy. Tento prostor udržuje a škole bezplatně zapůjčuje pro výuku obec. Proto uvádíme i tento objekt ve zprávě.
Tento prostor a režim jeho provozu neodpovídá současným potřebám školní výuky a činnosti školní družiny. Nevyhovující je zejména:
1. zvlněný asfaltový povrch hřiště,
2. doskočiště pro skok daleký s propadlým odrazištěm,
3. oplocení hřiště,
4. rozpadávající se betonové stupně v zápolí hřiště („hlediště“),
5. tyče pro upevnění volejbalové sítě,
Zcela schází prostor pro skok vysoký, vrh a hod, schází objekt pro skladování náčiní.
Zcela volný provoz v době mimo výuku má mnohdy za následek nadměrné znečišťování prostoru, případně ničení stávajícího zařízení. Proto by byl vhodný provoz s dohledem, spojený se službou zapůjčování sportovního náčiní.
1.Odstranění poškozeného a neudržovaného oplocení – nebezpečí úrazu!
Trvá požadavek na celkovou rekonstrukci a rozšíření hřiště do prostrou nyní nevyužité zatravněné plochy. Výsledkem rekonstrukce by mělo být vybavené hřiště a zajištění jeho provozu v souladu se soudobými trendy.
Je ve správě obce, která ji škole bezplatně zapůjčuje pro výuku.
Celkově je objekt ve stavu, který je pro výuku školní tělesné výuky přijatelný. Bohužel za celou dobu existence nebyla hala pro školní tělesnou výchovu vybavena, sortiment a množství nářadí je pro školní tělesnou výchovu omezující. Schází i vhodně umístěné koše na basketbal. Nedisponuje ani dostatečným prostorem pro uskladnění nářadí, příprava a úklid nářadí jsou proto zdlouhavé a někdy i rizikové.
Tradiční, nejen český problém, je otázka hygieny a pohybových aktivit – se sprchováním po výuce tělesné výchovy se nepočítá ani v časovém plánu výuky, ani ve službách sportovní haly.
Je z pohledu školy odpovídajícím způsobem řešena vedoucím sportovní haly. Je žádoucí rozšířit servisní prostory (nářaďovna, kabinety), dovybavit halu nářadím.
Je zčásti inovován, zčásti udržován v použitelném stavu svépomocí (nátěry desek lavic a opravy drobných poškození). Proběhla částečná obměna lavic, z důvodu omezeného rozpočtu však úplná výměna žákovského nábytku nebude dokončena dříve než v roce 2011. Obdobně jsme z důvodu nedostatku prostředků nuceni dále udržovat v použitelném stavu dosloužilý nábytek ve školní jídelně a družině.
Je taktéž dosloužilý. Postupná obměna byla před dvěma roky přerušena taktéž pro nedostatek finančních prostředků.
Jsou využívány starší pomůcky, nové jsou pořizovány jen v nejnutnějších případech. Při nákupech je zvažována cena, didaktická hodnota a míra využití nakupované pomůcky. Dostupnost nových pomůcek je vzhledem k financování stále menší. Pouze díky grantovému projektu jsme mohli získat dvě interaktivní tabule.
Je dosud na přijatelné úrovni. Při přecházení na školní vzdělávací program a při požadavku na samostatnou práci s informačními zdroji se stává nedostačující – stávající zdroje neumožňují doplňování o potřebné tituly v dostatečném množství. Doplňování v dalších letech je nutné, otázkou je, v jaké míře je dostupné.
Je z velké části za hranicí životnosti. Především kombinovaná učebna fyziky a chemie neodpovídá současným potřebám a její kompletní obnova je nutná. Obdobně při opětovném využívání školních dílen narážíme na potřebu obnovy a doplnění nářadí.
Potřebná by byla učebna výtvarné výchovy, která byla zaměněna za učebnu s počítači – schází však využitelné prostory. Naprosto nevyhovující je podoba cvičné kuchyňky
Je kvantitativně na dobré úrovni, bohužel většina pracovních stanic je zastaralá a učebnu počítačů je třeba kompletně obnovit.
Správa ICT je stále řešena vlastními silami, v podstatě nad rámec standardních pracovních povinností. Menší výpomocí je grantový projekt, v rámci kterého zaměstnáváme externího správce ICT v rozsahu 3 hodin týdně. V dalším roce však již bude nutné rozpočtovat na správu ICT nejméně 60 tisíc Kč ve formě služeb.
Školní kuchyně
Provozuschopnost byla řešena převážně v rámci údržby, oprav a materiálu. V blízké době je nutná výměna dosluhujícího sporáku, varného kotle a pečicích trub. Bude třeba pořídit konvektomat.
Podle šetření „Mapa školy“ patří Základní škola Skalná mezi 20% nejhůře materiálně vybavených škol. Základní dispozice hlavní budovy je poplatná začátku minulého století a neodpovídá současným standardům. Stavebně technický stav je pouze částečně řešen dodatečnou technologií (průnik radonu), částečně řešen není (vzlínající vlhkost, tepelně izolační parametry apod.), objekt a jeho infrastruktura podléhá degradaci stárnutím a běžným opotřebením. Mobiliář je obnovován jen v nejnutnější míře, často pod tlakem kontrolních orgánů hygieny a bezpečnosti práce.
Bídné materiální podmínky omezují pestrost a názornost vyučování. Ale omezují i schopnost vytvářet podnětné a estetické prostředí, které je také významným výchovným faktorem. V neposlední řadě snižují konkurenceschopnost školy, ovlivňují nepříznivě počty žáků a zhoršují poměr fixních a variabilních nákladů na provoz školy. Je třeba si uvědomit, že Základní škola Františkovy Lázně a základní školy v Chebu jsou snadno dosažitelné a v případě jakékoli nespokojenosti představují pro žáky ze Skalné možnou alternativu.
Současný stav všech budov užívaných základní školou by měl být kvalifikovaně posouzen a měla by být vyčíslena finanční náročnost jejich obnovy. Měla by být porovnána s variantou výstavby zcela nové budovy, která by integrovala školu, školní jídelnu, školní družinu. Přestože se varianta nové výstavby jeví nereálná, v konečném vyjádření se se stejnými nebo i nižšími náklady může získat areál s neporovnatelně vyšší užitnou hodnotou.
Každá varianta by měla zohlednit využívání sportovní haly, provázanost s nově vybudovaným areálem sportovního a dětského hřiště a školní zahrady.
V každém případě další odsouvání problému školních budov a jejich vybavení a odsouvání výstavby zařízení pro sport a volný čas může mít fatální důsledky ústící do postupného zániku Základní školy ve Skalné.
Datum
zřízení: 14.11.2005,
usnesením Rady města Skalná č. 03/20/05 ze dne 10.11.2005
Členky
školské rady: Bronislava Kuželková, Mgr.Bc.J. Zachařová (rodičovská kurie)
Mgr.E. Schveinertová, M. Drahá (pedagogická kurie),
Mgr.R.Skalová, M. Rybová (zástupkyně zřizovatele).
Funkční období stávající školské rady: 12.11.2008 – 11.11.2011
Kontakt – předsedkyně: Mgr.Bc. Zachařová Jarmila, bydliště Za Školou 530, 351 34 Skalná
Kód |
Obor vzdělání |
Zařazené třídy |
79-01-C/01 |
Základní škola |
1.– 9. |
Vzdělávací program |
Zařazené třídy |
Základní škola - č.j. 16847/96-2 |
4.– 5. 9. |
Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání Základní školy Skalná, okres Cheb - verze 01/2009 |
1. - 3, 6. – 8. |
|
Osob |
Přepočtených |
Počet pracovníků celkem |
24 |
21,052 |
Počet učitelů ZŠ – 1.stupeň |
5 |
6,267 |
Počet učitelů ZŠ – 2.stupeň |
8 |
7,313 |
Počet vychovatelů ŠD |
2 |
1,411 |
Počet správních zaměstnanců ZŠ |
6 |
3,684 |
Počet správních zaměstnanců ŠJ |
3 |
2,377 |
|
Pedagogičtí pracovníci |
Funkce |
Úva-zek. |
Roků ped. praxe |
Stupeň vzdělání |
Aprobace |
Pozn. |
1. |
Brettlová Jana |
učitelka |
|
4 |
VŠ-Bc. |
není |
|
2. |
Turková Taťjána |
asistent pedagoga |
0,425 |
31 |
ÚSO |
není |
do 30.6.2010 |
3. |
Drahá Michala |
vychovatelka |
1,0 |
3 |
ÚSO |
vychovatelka |
|
4. |
Glave Flašková Miluše |
učitelka |
1,0 |
2 |
ÚSO |
není |
|
5. |
Goldová Denisa |
učitelka |
1,0 |
23 |
VŠ |
Čj - D |
|
6. |
Heczková Irena |
učitelka |
1,0 |
21 |
VŠ |
Rj – Z |
|
7. |
Hercig Stanislav |
učitel |
1,0 |
33 |
VŠ |
TV-BV-VT |
|
8. |
Hercigová Eva |
učitelka |
1,0 |
20 |
VŠ |
1.- 5. r. |
|
9. |
Heřmánková Věra |
učitelka |
1,0 |
4 |
ÚSO |
není |
|
10. |
Hnilicová Kateřina |
učitelka |
1,0 |
3 |
ÚSO |
není |
|
11. |
Kubart Ondřej |
učitel |
1,0 |
4 |
ÚSO |
není |
|
12. |
Novotná Blanka |
asistent pedagoga |
0,525 |
2 |
ÚSO |
as. ped. |
|
13. |
Novotná Blanka |
vychovatelka |
0,75 |
1 |
ÚSO |
není |
|
14. |
Schveinertová Eva |
učitelka |
1,0 |
18 |
VŠ |
1.- 5. r. |
|
15. |
Štěříková Růžena |
učitelka |
1,0 |
34 |
VŠ |
1.- 5. r. |
|
16. |
Turečková Martina |
učitelka |
1,0 |
1 |
ÚSO, |
není |
|
Odborná kvalifikace |
% |
Aprobovanost ve výuce |
% |
Učitelé 1. stupně |
60 |
Učitelé 1. stupně |
60 |
Učitelé 2. stupně |
37,5 |
Učitelé 2. stupně |
25 |
Vychovatelky ŠD |
50 |
Vychovatelky ŠD |
50 |
Funkce |
Celkem |
Kvalifikovaní
|
Nekvalifikovaní |
Věkové složení |
|||||||||
Celkem |
PF pro jiný stupeň školy |
SPgŠ
|
ostatní |
do 30 let |
31 - 40 |
41 - 55 |
nad 55 |
pracující důchodci |
Celkem |
||||
Ředitel školy |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
1 |
|
Zástupce ŘŠ |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
1 |
|
Učitelé |
1.st. |
5 |
3 |
2 |
|
|
2 |
|
1 |
3 |
1 |
|
5 |
|
2.st. |
7 |
3 |
4 |
0 |
0 |
4 |
0 |
3 |
1 |
|
|
7 |
Vychovatelé ŠD |
2 |
1 |
1 |
|
|
1 |
1 |
1 |
|
|
|
2 |
|
Asist. ped. |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
1 |
|
|
1 |
2 |
|
Celkem |
18 |
9 |
7 |
0 |
0 |
7 |
1 |
5 |
4 |
2 |
0 |
18 |
|
Ostatní pracovníci |
Funkce |
Úvazek |
Stupeň vzdělání |
1. |
Schveinerová Věra |
kuchařka |
0,8 |
základní |
2. |
Dušková Emilie |
kuchařka |
0,8 |
SO |
3. |
Glazerová Bohumila |
uklízečka |
0,875 |
základní |
4. |
Filipová Marta |
uklízečka |
0,75 |
základní |
5. |
Malecha Milan |
školník |
1,0 |
SO |
6. |
Gruberová Miroslava |
ved. školní jídelny ZŠ |
0,821 |
ÚSO |
7. |
Davidová Iva |
účetní |
0,9 |
VŠ |
8. |
Nykodýmová Helena |
mzdová účetní |
0,2 |
ÚSO |
počet prvních tříd |
počet dětí přijatých do první třídy |
z toho počet dětí starších 6ti let (nástup po odkladu) |
počet odkladů pro školní rok 2009/10 |
1 |
19 |
4 |
6 |
a) Na víceletá gymnázia přijato:
z pátého ročníku |
ze sedmého ročníku |
1 |
0 |
b) Z devátého ročníku byli v prvním kole přijímacího řízení přijati žáci na následující střední školy/obory:
ISŠ Cheb – 6 žáků/žákyň
SZŠ Cheb – 1 žák/žákyně
Střední Hotelová škola ML – turismus a hotelnictví – 2 žáci/žákyně
OA KV, cestovní ruch – 1 žák/žákyně
ISŠTE Skolov – 1 žák/žákyně
SPŠD Plzeň – dopravní prostředky – 1 žák/žákyně
SPgŠ Karlovy Vary – 1 žák/žákyně
SPŠ Loket – informační technologie – 1 žák/žákyně
c) V osmém ročníku ukončovala povinnou školní docházku jedna žákyně. V sedmém ročníku neukončoval povinnou školní docházku žádný žák.
d) Počet žáků neumístěných na střední škole po prvním kole přijímacího řízení: =0=
e) Počet žáků, kteří ukončili povinnou školní docházku: 14
Ročník |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
1. - 5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
6. - 9. |
1. - 9. |
Počet žáků |
19 |
26 |
24 |
21 |
13 |
103 |
9 |
17 |
19 |
13 |
58 |
161 |
Prospělo s vyznamenáním |
19 |
25 |
17 |
13 |
3 |
77 |
3 |
4 |
4 |
1 |
12 |
89 |
Prospělo |
|
1 |
7 |
8 |
10 |
26 |
5 |
13 |
13 |
12 |
43 |
68 |
Neprospělo |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
2 |
|
3 |
4 |
Neklasifikováno |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 *) |
|
|
|
*) Plnění poviné školní docházky v zahraničí
Ročník |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
1. - 5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
6. - 9. |
1. - 9. |
Počet žáků |
19 |
26 |
24 |
20 |
11 |
100 |
8 |
17 |
17 |
13 |
55 |
155 |
2. stupeň z chování |
|
|
|
1 |
2 |
3 |
1 |
|
1 |
|
2 |
5 |
3. stupeň z chování |
|
|
|
|
|
0 |
|
|
|
|
0 |
0 |
Počet žáků |
Pochvala |
Důtka TU |
Důtka ŘŠ |
161 |
50 |
57 |
22 |
Ročník |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
1. - 5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
6. - 9. |
1. - 9. |
Počet žáků |
19 |
26 |
24 |
20 |
11 |
100 |
8 |
17 |
17 |
13 |
55 |
155 |
Omluvených hod. |
757 |
903 |
1073 |
891 |
622 |
4246 |
563 |
1137 |
1823 |
1417 |
4940 |
9186 |
Neomluvených h. |
|
|
35 |
|
2 |
37 |
7 |
2 |
12 |
55 |
76 |
113 |
Omluvených hod. na jednoho žáka |
39,84 |
34,73 |
44,71 |
42,43 |
47,85 |
209,56 |
62,56 |
66,88 |
95,95 |
109,00 |
334,39 |
x |
Neomluvených hodin na žáka |
|
|
1,46 |
|
0,15 |
0,36 |
0,78 |
0,12 |
0,63 |
4,23 |
1,31 |
x |
Integrovaní - druh postižení : |
Ročník |
Počet žáků |
Zraková vada |
1. |
1 |
Vývojové poruchy chování |
2. |
2 |
Vývojové poruchy učení |
2. |
2 |
Vývojové poruchy učení |
3. |
1 |
Vývojové poruchy učení |
4. |
1 |
Ostaní znevýhodnění |
Ročník Počet žáků |
|||||||||
Druh postižení |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
celkem |
Zraková vada, |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sluchová vada |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vývojové poruchy chování |
|
|
1 |
2 |
|
|
|
|
|
|
Vývojové poruchy učení |
|
|
3 |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
Znevýhodnění sociální |
|
1 |
2 |
2 |
|
2 |
|
1 |
|
|
Jiná znevýhodnění (alerg., srdeční vady….) |
8 |
3 |
2 |
2 |
|
2 |
3 |
2 |
|
|
Rozvrh hodin – v rozložení vyučovacích hodin a jednotlivých předmětů je zohledněno hledisko psychohygieny a hygieny práce žáků a v převážné míře i učitelů. Horší situace nastává v práci učitelů při absencích a suplování.
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je prováděno dle individuálních vzdělávacích plánů na základě doporučení pedagogicko psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra a na základě žádosti rodičů. Spolupráce rodičů je však v mnoha případech formální, z průběhu vzdělávání lze usuzovat, že dohodnuté činnosti se žákem provádějí pouze někteří rodiče.
U dvou žáků s nejzávažnějšími speciálními potřebami pracovaly dvě asistentky pedagoga, což výrazně napomohlo efektivní práci ve druhém a třetím ročníku.
V uplynulém roce nebyl nikdo ze žáků vyhodnocen natolik nadaný, aby byla přijímána zvláštní opatření. Zdatnějším žákům učitelky a učitelé předkládají odpovídající úlohy a směrují je k účasti ve školských soutěžích předmětových, multioborových či sportovních.
Školní řád a klasifikační řád v uplynulém roce nebyl měněn.
V informování žáků a rodičů zůstává těžištěm žákovská knížka a čtvrtletní schůzky s rodiči. Informace o některých akcích jsou předávány letáčkem s návratkou. Rodiče jsou často informováni telefonicky, využívají se SMS. V rámci projektu „Technologie a komunikace – nástroje implementace školních vzdělávacích programů.“ (dále jen „Projekt“) byl rozšiřován rozsah informací poskytovaných prostřednictvím internetové služby „i-Škola“
Spolupráce s PPP je soustavná, zastřešená výchovnou poradkyní. Vyučující dle situace iniciují vyšetření žáků a s výsledky dále pracují, pracovnice PPP přicházejí do školy jednak k provedení cílených diagnostických šetření, jednak s akcemi prevence sociálně patologických jevů.
Prevence sociálně-patologických jevů je řešena víceúrovňově. Učitelé, zejména třídní učitelky, sledují vývoj žáků, navrhují a realizují aktivity korigující chování žáků. Preventisté sledují situaci na prvním respektive druhém stupni jako celku – zařazení příslušných témat do výuky, organizace a koordinace akcí nad rámec pravidelné výuky. Externí subjekty – již uvedená PPP, Policie ČR, případně jiné organizace – jsou využívány jako „dodavatelé“ akcí nad rámec výuky (přednášky, besedy apod.)
Výuka probíhala v souladu s obecnými cíli a zásadami vzdělávání. Jednotlivé učitelky a učitelé vedli žáky k naplnění cílů konkrétních vyučovacích předmětů s ohledem na mezipředmětové a mezioborové vztahy.
Cíle výuky a učivo respektovaly závazné pedagogické dokumenty (vzdělávací program). V průběhu a výsledcích vzdělávání se však projevuje nízká motivovanost a méně podnětné sociální zázemí části žáků. Při snaze vyučujících dostát normám trvá riziko formálnosti, přetěžování a frustrace učitelů z nezvládnutelnosti požadavků pedagogických dokumentů.
Ve sledované výuce jsou obecné cíle dobře dovedeny do konkrétního učiva a aktivit žáků. Učitelé zohledňují aktuální situaci, nicméně existující směrnice, normativy, ale i sociální klima neumožňují vždy zvolit optimální obsah a prostředky práce se žáky. Problémoví jedinci někdy vytvářejí situace, které nejsou ani zkušenými pedagogy při použití dostupných prostředků řešitelné tak, aby nedošlo k výraznému narušení výuky.
Je dána nejen materiálními podmínkami školy, ale i tvořivostí a „skrytým sponzoringem“ učitelů. Učitelky a učitelé maximálně využívají dostupné zdroje školy a do přípravy pomůcek často vkládají i zdroje vlastní. Tvořivost se projevuje i v adaptaci a aplikaci starších pomůcek tam, kde jsou tyto použitelné a nové nedostupné.
Využití pomůcek včetně učebnic a didaktické techniky lze hodnotit převážně jako účelné. Přes zvýšení míry využití výpočetní techniky pro výuku jiných předmětů, než informatiky trvá úkol rozšiřovat a zvyšovat účelnost jejího využití.
Škola je vybavena dvěma interaktivními tabulemi na 1. a dvěma na 2. stupni, nadále bude vhodné zvýšit počet těchto zařízení.
Hlavní formou vyučování je výuka frontální, významné místo má ale i forma skupinová, která má v některých případech podobu práce ve dvojicích a přechází až do formy individualizovaného vyučování (např. při využití počítačů). Volba formy je účelná, zohledňuje osobnost učitele, žáků i obsah výuky. Členění vyučovacích hodin odpovídá didaktickým záměrům i psychohygienickým kritériím. Plánovitost výuky je dodržena, stanovené cíle jsou vyučujícími sledovány a plněny.
Stálé místo zaujímá forma projektového vyučování, uplatněná v několika jednorázových projektech shodného či pozměněného zaměření jako v minulých letech.
Vyučující podporují osobnostní a sociální rozvoj dětí, jejich sebedůvěru, sebeúctu, vzájemné respektování a toleranci. Plnění tohoto úkolu je ale v řadě případů mimořádně obtížné, protože je narušováno nedostačujícím nebo i nevhodným formativním působením v rodině, ale také společenským prostředím s výrazným zastoupením negativního vlivu médií.
V průběhu výuky vzniká pro žáky prostor pro seberealizaci, aktivní a emoční zapojení do činností, pro uplatnění individuálních možností, potřeb a zkušeností. V některých třídách, respektive skupinách žáků je ale omezeně využitelný z důvodu jejich snížené ochoty akceptovat cíle ve škole prováděných činností a pravidla těchto činností. Individuální tempo žáka je respektováno, v případě potřeby jsou zařazovány relaxační aktivity.
Učiteli je vnímána potřeba inovací vyučování, dlouhodobě se zvyšuje míra využívání metod aktivního, prožitkového učení, experimentování, manipulování, objevování a práce s chybou.
Dále byla rozvíjena výchovně vzdělávací práce školní družiny. Personální obsazení bylo stabilizováno a školní družina je institucí, která významně podporuje dosahování výchovně vzdělávacích cílů školy.
Aktivita a zájem žáků o výuku jsou individuálně odlišné. Na jedné straně jsou žáci, kteří projevují zájem o všechny činnosti školy, na druhé tací, u kterých se daří vzbudit zájem jen krátkodobě o některé, nikoli stěžejní činnosti.
Učitelé při osvojování nových poznatků využívají zkušeností žáků. Usilují o propojení teorie s praktickými činnostmi, objem látky předepisovaný osnovami však nutí věnovat teorii větší prostor.
Přestože učitelé hodnotí žáky různými formami, rozebírají výkony i jednání žáků, vliv na motivaci a výkonnost žáků je opět individuálně odlišný, zpravidla podmíněný rodinným či širším sociálním zázemím.
Komunikace mezi učiteli a žáky je otevřená. Žáci dostávají prostor k vyjadřování vlastního názoru a k diskusi. Klima však narušují jedinci, kteří nejsou ochotni akceptovat stanovená pravidla. Přesto, že učitelé vedou žáky ke vzájemnému respektu ohleduplnosti, toleranci a kooperaci, není úroveň jednání některých žáků uspokojivá.
Hodnocení žáků učitelem je věcné, konkrétní a adresné, respektuje individuální dispozice žáků. K hodnocení se využívá široké škály metod, expertním posouzením počínaje a testováním konče. Přestože není možné vyloučit hodnocení ve vztahu k normám daným vzdělávacím programem, učitelé usilují o zhodnocení a ocenění žáka individuálně.
Kromě hodnocení žáka učitelem jsou navozovány situace, kdy se žák může ohodnotit sám nebo se žáci hodnotí navzájem.
V uplynulém roce bylo opět využito testování a SCIO. S testovými výsledky se seznamovali žáci i rodiče. Ze souhrnného hodnocení a porovnání s minulými výsledky i okolními školami vyplývá, že přes určité kolísání je úroveň žáků stálá a srovnatelná s obdobnými školami v okolí. V celém souboru testovaných škol se však soubor žáků umísťuje pod průměrem.
V rámci Projektu bylo opětovně administrováno dotazníkové šetření „Mapa školy“ (SCIO), které dále rozšířilo a zpřesnilo sebehodnocení školy, získávané z opakovaného testování „KEA“ (komplexní evaluační analýza, SCIO).
Z tohoto dotazníkového šetření vyplývá, že škola je poměrně stabilní. Z hlediska získávání znalostí a dovedností je škola srovnatelná s jinými standardními základními školami. Výrazněji se projevuje ve směrování žáků ke spolupráci, samostatnému učení, práci s informacemi a diskusi. Rodiče hodnotí školu pozitivně také v tom, jak vede žáky ke správnému chování.
Významný prvek školního prostředí označovaný jako atmosféra školy, je také pozitivní. Přitom tuto oblast lépe hodnotí žáci prvního stupně. Jako průměrnou hodnotí rodiče komunikaci se školou. Tato výpověď je ale poněkud problematická, neboť sami rodiče nevyužívají existujících možností spoluúčasti na chodu školy.
Bohužel žáci, rodiče i učitelé ve shodě hodnotí kriticky materiální podmínky školy. Z výsledků porovnání hodnocení v ostatních školách vyplývá, že většina základních škol zúčastněných v šetření má materiální podmínky lepší.
Školní družina pracovala ve dvou odděleních podle vlastního vzdělávacího programu školní družiny. Personální stabilizace se odrazila na kreativním pojetí práce s mladšími žáky, která podpořila výchovné a vzdělávací působení ve vyučovacím procesu.
Nabídka poskytování služeb školní družiny o prázdninách se tentokráte nesetkala s dostatečným zájmem (pouze čtyři zájemci).
Setrvalá nepříznivá situace ve financování ostatních neinvestičních nákladech vede k úspornému přístupu v DVPP a ostatních pracovníků školy. Daří se využívat vzdělávání v rámci projektů podporovaných z evropských strukturálních fondů (ESF), vzdělávání v oblasti využívání ICT je součástí vlastního projektu podpořeného z ESF. Takto byli všichni pedagogové školy proškoleni v práci s aplikací MONITOR – nástroj pro monitoring, evidování a vyhodnocování evaluace a autoevaluace. Krom toho se vzdělávali v následujících jednorázových kurzech:
|
Pracovník |
název akce |
1. |
Drahá Michala |
Opožděný vývoj řeči a dysfázie |
2. |
Drahá Michala |
Brána jazyků - němčina |
3. |
Glave Flašková Miluše |
Brána jazyků – angličtina Brána jazyků - němčina |
4. |
Goldová Denisa |
Brána jazyků - němčina |
5. |
Heczková Irena |
Reálie Rakousko |
6. |
Heczková Irena |
Hravé recepty do výuky NJ |
7. |
Heczková Irena |
Brána jazyků - angličtina |
8. |
Hercig Stanislav |
Řízení rozvoje ICT ve škole |
9. |
Hercig Stanislav |
Nápovědník ředitele |
10. |
Hercig Stanislav |
Brána jazyků - němčina |
11. |
Schveinertová Eva |
Brána jazyků - němčina |
Významnou aktivitou vzdělávání pedagogických pracovníků je kvalifikační studium:
|
Pracovník |
Škola a název studia |
1. |
Jana Brettlová |
Univerzita J.A.Komenského – kombinované bakalářské studium – úspěšně ukončeno |
2. |
Glave Flašková Miluše |
Univerzita J.A.Komenského – kombinované bakalářské studium |
3. |
Turečková Martina |
Univerzita J.A.Komenského Magisterské studium speciální pedagogika, učitelství 1. stupně |
4. |
Heřmánková Věra |
Univerzita J.A.Komenského – kombinované bakalářské studium |
5. |
Hnilicová Kateřina |
Univerzita J.A.Komenského – kombinované bakalářské studium |
6. |
Kubart Ondřej |
Metropolitní univerzita Praha – Anglofonní studia |
-Pedagogicko-psychologická poradna Cheb
-Policie ČR
-AŠSK ČR
-DDM Luby
-DDM Sova Cheb
-ČCK – oblastní organizace Cheb
-ZUŠ Luby
-ZŠ Luby
-ZŠ Plesná
-další subjekty místního významu (např. Sbor dobrovolných hasičů)
Samostatně je třeba zmínit spolupráci základní školy a mateřské školy – vzájemné tématické návštěvy a akce „Pasování na školáky“, dále spolupráci se sborem pro občanské záležitosti – vystupování žáků na Setkání tří generací a Vítání občánků a spolupráci s partnerskou školou v Ebnathu – setkání a tématická exkurze do Flossenbürgu (viz dále). Zcela mimořádný je potom uskutečněný projekt „Život s postiženými“ ve spolupráci s Domovem pro osoby se zdravotním postižením Luby.
V průběhu školního roku byly realizovány rozličné aktivity nad rámec standardní výuky. Kromě soutěží uvedených samostatně se jednalo o kulturní, vzdělávací a kulturně-společenské akce:
Burza škol
Člověče nezlob se!
Den dětí se školní družinou
Den Matek – Setkání tří generací
Den naruby (školní družina)
Den otevřených dveří-PČR Plesná
Den s hasiči
Dětský den
Dílna archeologa
Dílna středověkého písaře
Dny vědy a techniky v Plzni 2009
Družinové spaní
Erby
Exkurze a.s. Františkovy Lázně
Exkurze do čistírny odpadních vod ve Skalné
Exkurze na vodní dílo Skalka
Exkurze Úřad práce
Golf Luby
Halloween party 27.10.09
Chebské dvorky
Land art 6. a 7. třídy
Lyžařský kurz
Malování na sněhu
Mikulášská nadílka
Minigolf s družinou
Návrat do starých časů.
Návštěva keramické dílny
Návštěva knihovny
Návštěva představení Západočeského divadla v Chebu – Pane, vy jste vdova!, Legenda o křídovém kruhu (2.stupeň)
Noc ve škole
Obratní obratlovci
Podzimní sběr kaštanů
Rozloučení před vánočními prázdninami
Rozsvěcení vánočního stromu – Příležitostný adventní soubor (5.-9.tř.), prodej žákovských výrobků
Sedmá třída na dějepisné exkurzi ve Františkových Lázních
Setkání družin
Seznamte se s Muzeem
Skládka odpadů – exkurze
Slavnostní oběd v Hotelové škole v Mariánských Lázních – 8. a 9. třída
Společenská akce – Hotelová škola - 8.-9.tř.
Tělovýchovná vycházka 1.-4.třídy
Vánoční besídka
Vítání jara
Výlet do Drahova
Výlov rybníka
Zahradní akce 1. třídy
Zdobení stromečku
Zeměpisné vycházky
Zeměpisně-ekologické vycházky
Zima se školní družinou
Celoročně si žáci mohou vybírat a objednávat knihy z nabídky Klubu mladých čtenářů.
Soutěže jsou významným prvkem ve výchovném působení, ve vytváření identity a vědomí příslušnosti ke škole a městu. Relativně nízký počet žáků školy sice snižuje šance na přední umístění, na druhé straně umožňuje poměrně velkému procentu žáků získávat zkušenosti mimo rámec standardní výuky.
Obsazovali jsme tyto soutěže:
Čtenářská olympiáda
Čtenářská olympiáda prvňáčků
Dopravní soutěž mladých cyklistů
Krajské kolo soutěže v konverzaci v německém jazyce a anglickém jazyce
Přírodovědná soutěž
Seznam, najdu tam co neznám
Soutěž hlídek mladých zdravotníků
Soutěž v německém jazyce
Výtvarná soutěž
Výtvarné soutěže
Zeměpisná olympiáda
Obsazovali jsme následující soutěže:
Atletický čtyřboj
Atletický trojboj 13.5.2010
KINDERIÁDA 2010
Mezinárodní turnaj v sálové kopané v Lubech
Nestlé basketbal cup
Pohár rozhlasu
Přehazovaná (družiny Milhostov)
Vybíjená
.
· Den Země 2010 – již tradiční tématický den zaměřený na ochranu životního prostředí.
· Správná volba – pokračování projektu z minulého školního roku, pro 9. ročník. Zahrnovalo testování COMDI a seznamování se s profesemi a studijními obory.
· Návštěva ISŠTE Sokolov v rámci projektu podpory technických oborů.
· Seminář "Společně nahoru" ve Waldmünchenu
Škola pokračovala v projektu„Technologie a komunikace – nástroje implementace školních vzdělávacích programů“ (od 5.1.2009 v partnerství se Základní školou a mateřskou školou Plesná, Základní školou Luby a sdružením Metodik.cz). V prvním pololetí školního roku pokračovala etapa, kdy učitelé připravovali zařazení didaktických aplikací a digitalizovaných učebních materiálů do vlastního pedagogického procesu. Tato etapa plynule přešla do využívání připravených materiálů. Ve výuce se zřetelně projevilo vyšší využívání výpočetní a multimediální techniky.
Součástí projektu byla i evaluace výchovně vzdělávacího procesu již výše zmíněnými testy firmy SCIO. Uzavření projektu a vyhodnocení bude následovat v příštím školním roce.
Druhým rokem pokračoval projekt „Správná volba“, který má pro žáky dlouhodobě zajistit kvalifikované kariérové poradenství. Do tohoto projektu vstoupili opět žáci 8. ročníku, kteří obdrželi hodnotné informace pro svoje rozhodování o dalším studiu, pokračující zapojení 9. ročníku žákům umožnilo blíže se seznámit s některými studijními a učebními obory a provozy, kde mohou s příslušnou kvalifikací najít uplatnění.
Ve školním roce 2009/2010 nebyla Českou školní inspekcí kontrola školy prováděna.
Dne 7.5. 2010 KHS Karlovarského kraje provedla kontrolu ve školní jídelně. Konstatováno, že závady, zjištěné 25.5.2009 trvají: WC pro žáky označeny jako nevyhovující, obdobně vstupní chodba – současný stavebně technický stav neumožňuje řádné čištění.
Daný nález se dal očekávat, neboť zřizovatel nepřistoupil k rekonstrukci sociálních zařízení a opravě chodby, předběžně dojednané po kontrole v minulém roce. Byl proto opakovaně vyrozuměn s žádostí o zajištění rekonstrukce.
Dne 18.11.2009 provedl Kontrolní výbor města Skalná finanční a veřejnosprávní kontrolu – bez zjištění nedostatků.
Údaje jsou uvedeny za kalendářní rok 2009
a) příjmy |
|
1. celkové příjmy –tržby z hlavní činnosti |
=586 074,00 |
2. příspěvek zřizovatele - příspěvek Města Skalná - Grantový projekt CZ.1.07/1.1.11/01.0021 |
=3.787 702,82 =2.540 000,00 =1.247 702,82 |
3. příspěvek kraje |
=7.548 416,00 |
4. příjmy z doplňkové činnosti, |
=324.728,00 |
5. ostatní příjmy-úroky 6. zapojení fondů |
=416,27 =183 038,05 |
Celkem |
=12.430 375,14 |
b) výdaje |
|
1. investiční výdaje celkem |
=149 176,00 |
2. neinvestiční výdaje celkem a z toho |
=12.228.535,69
|
- náklady na platy pracovníků školy VHČ |
=5.431 032,00 =78 717,00 |
- ostatní osobní náklady- GP |
=688 262,00 |
- FKSP |
=108 041,00 |
- zákonné odvody zdravotního a sociálního pojištění, |
=1.782 275,00 |
- výdaje na učebnice, učební texty a učební pomůcky, VT |
=179 230,50
|
- stipendia, |
=0.00 |
- ostatní provozní náklady+GP |
=4.162817,64
|
Investiční výdaje 2009 - Zabezpečovací zařízení školy-dokončení - Univerzální kuchyňský robot RE22 |
13.516,00 Kč 135 660,00 Kč |
Výroční zpráva byla projednána pedagogickou radou dne 31.8.2010
PaedDr. Stanislav Hercig, CSc.
ředitel školy